تـــوران تـــراول

غذاهای کرواسی که باید یکبار امتحان کنید

فهرست مطالب

وقتی به کشور دیگری سفر می‌کنید، غذاهای محلی و بومی آن کشور نقش بسیار مهمی در برقراری ارتباط با فرهنگ و تفکر مردم آنجا دارند. کرواسی یکی از کشورهایی است که به‌طور همزمان فرهنگ غذایی خاص خود را از منطقه شرقی اروپا حفظ کرده و همچنین الهام‌گرفته از فرهنگ غذایی غرب اروپا استفاده می‌کند. به همین دلیل غذاهای کرواسی به‌عنوان یک ترکیب از طیف گسترده‌ای از غذاهای شرق تا غرب اروپا شناخته می‌شوند. اگر به تور کرواسی می‌روید، حتماً این فرصت را از دست ندهید و این غذاها را بچشید.

1. پکا: غذاهای کرواسی

پکا (Peka) یکی از غذاهای کرواسی است که حتماً در سفر به کرواسی باید بارها تجربه شود. این غذا اغلب با استفاده از گوشت گاو، گوساله یا هشت‌پا، در یک ظرف بزرگ و آهنی تهیه می‌شود. پکا در داخل همان ظرف آهنی قرار داده شده و روی یک مقدار زیادی زغال یا در برخی موارد خاکستر آتش نیز، برای پخت کامل قرار می‌گیرد. سپس به آرامی به مدتی در برابر جریان هوا خنک می‌شود تا طعم و ارزش غذایی آن به بهترین شکل ممکن حفظ شود.

غذاهای کرواسی

غذاهای کرواسی

2. گوشت کبابی بره: غذاهای کرواسی

این غذای لذیذ تقریباً در سراسر کرواسی و در تمامی روزهای خاص موجود است. بر اساس تحقیقات، گوشت کبابی بره و این روش پخت در کرواسی بیش از 8 هزار سال قدمت تاریخی دارد. علاوه بر روش پخت بسیار جذاب این غذا، کیفیت بره‌های مورد استفاده نیز یکی از عوامل اصلی خوشمزه و لذیذ بودن آن است، به ویژه اگر بره‌ها از جزایر اطراف مانند جزیره کرس و پاگ باشند. بهترین روش سرو این غذا همراه با نان و پیاز است.

 

3. فلفل دلمه شکم پر: غذاهای کرواسی

فلفل دلمه‌ای که با گوشت و برنج پر شده است، یکی از غذاهای محبوب مردم کرواسی، به‌ویژه در فصل زمستان، محسوب می‌شود. با این‌حال، این غذا به‌طور معمول در تمامی منوهای رستوران‌های کرواسی موجود نیست. ما به شما پیشنهاد می‌دهیم که هرگاه این غذا را در منوی یک رستوران کرواسی ببینید، حتماً آن را سفارش دهید و از طعم و لذت آن لذت ببرید، زیرا این غذا شباهت بسیاری به دلمه‌ی ایرانی دارد.

غذاهای کرواسی

غذاهای کرواسی

4. سالاد هشت پا: غذاهای کرواسی

سالاد هشت‌پا به خاطر انرژی بالای خود، یکی از مناسب‌ترین غذاهای تابستانی در کرواسی به حساب می‌آید. دسترسی آسان به میزان زیاد هشت‌پا در کرواسی، یکی از عواملی است که این غذا را بسیار محبوب کرده است. هشت‌پای تازه صید شده پخته شده و به قسمت‌های کوچک تقسیم می‌شود و سپس با مواد دیگری از جمله سبزیجات، روغن زیتون، لیمو، فلفل، نمک، پیاز و گوجه ترکیب می‌شوند تا یک سالاد بسیار خوشمزه و انرژی‌بخش شکل گیرد.

غذاهای کرواسی

غذاهای کرواسی

5. سواپی

سواپی (Ćevapi) کبابی کوچک و لذیذ با محبوبیت فراوان در کرواسی است. این غذا که شباهت‌هایی به سوسیس دارد، معمولاً از ترکیب چندین نوع گوشت تهیه می‌شود و همراه با پیاز، نان و فلفل سرو می‌شود.

غذاهای کرواسی

غذاهای کرواسی

6. پاستیکادا Pašticada

اگر به ساحل دالماتیا در کرواسی سفر می‌کنید، حتماً فرصتی را از دست ندهید و پاستیکادا (Pašticada) را تجربه کنید. این غذا نوعی خورشت است که با گوشت گاو در یک سس خاص و با استفاده از ادویه‌های خانگی آماده می‌شود. مدت زمان زیادی برای پختن این غذا لازم است و همچنین ترکیبات فراوانی از جمله پیاز، گوشت، جعفری، جُز هندی، آلو و نوشیدنی‌های خاص کرواسی، این غذا را به یک تجربه‌ی بی‌نظیر و به یادماندنی تبدیل می‌کند. این غذا خیلی نرم و ترد می شود و تقلای زیادی برای جدا کردن کتلتها با چنگال وجود ندارد.

غذاهای کرواسی

غذاهای کرواسی

7. ماهی کبابی

شما نمی‌توانید کرواسی را بدون تجربه این غذا ترک کنید. روش درست کردن این غذا ممکن است مانند هر جای دیگری باشد؛ ماهی، سیخ و آتش، اما نتیجه آن چیز دیگری است که دلیل آن ماهی‌های بسیار لذیذ کرواسی است. این غذا معمولاً با همراهی گوجه، پیاز و زیتون سرو می‌شود.

 

8. پنیر پروست و پاگ

این دسر به حدی خوشمزه و پرانرژی است که می‌تواند به عنوان یک غذای کامل در نظر گرفته شود. کلید محبوبیت این دسر در روش آماده‌سازی آن است؛ پس از سود کردن با نمک، گوشت‌ها برای خشک شدن آویزان می‌شوند. یکی از ویژگی‌های عجیب این غذا تأثیر بادهای خاص کرواسی در خشک کردن آن است. همچنین کرواسی یکی از کشورهای معروف جهان در زمینه پنیر است و این غذا همراه با نوعی پنیر که در جزیره پاگ تهیه می‌شود سرو می‌شود. این پنیرها از شیر گوسفندانی که آزادانه در این جزایر گردش می‌کنند، به دست می‌آید.

 

9. کرینی ریزوت یا ریزوتو سیاه یا کتۀ زاگربی سیاه

یکی دیگر از غذاهای محبوب در کرواسی، به ویژه در منطقه دالماتیا، کرینی ریزوت (Crni rižot) است. این غذا از نوعی ماهی مرکب تهیه می‌شود که ماده‌ی اصلی آن است. در فرآیند تهیه این غذا، ماده‌ی سیاه رنگی که ماهی‌های مرکب برای دفاع از خود ترشح می‌کنند، نیز به این غذا اضافه می‌شود و باعث می‌شود که غذا رنگی تیره به خود بگیرد. کرینی ریزوت معمولاً با همراهی نوعی پنیر مصرف می‌شود و به دلیل سنگین بودن آن، نباید فراموش کرد که نوشیدنی را همراه خود داشته باشید. اسم این غذا به معنای ریزوتوی سیاه است. و ریزوتو هم یک نوع کته یا پلو است. به نوعی اسم آن کته سیاه کرواسی است.

غذاهای کرواسی

غذاهای کرواسی

10. زاگورسکی اشتروکلی

این غذا در فهرست میراث فرهنگی این کشور نیز قرار دارد و به هیچ وجه نباید آن را از دست داد. زاگورسکی اشتروکلی (Zagorski Štrukli) بیشتر در نقاط شمالی کرواسی و پایتخت این کشور، زاگرب مصرف می‌شود. این غذا ترکیبی از نوعی پنیر و مواد غذایی دیگری است که در نهایت طعمی بسیار خوب را به وجود می‌آورند.

اشتروکله (تلفظ  shtru:kley) یک غذای پنیر از منطقه شمالی زاگورجه است. این یک غذای سنتی محبوب کرواسی است که از خمیر و انواع مختلف مواد پرکننده تشکیل شده است که می توان آن را پخته یا در فر طبخ کرد. آنها را می توانید در بسیاری از رستوران های زاگرب پیدا کنید. حتی یک مکان فقط این غذا را سرو می کند به نام Le Štruk، در مرکز زاگرب.

strukle hi croatia غذاهای کرواسی که باید یکبار امتحان کنید آژانس مسافرتی توران تراول

غذاهای کرواسی

11. چوباناک

چوباناک یا خورشت چوپان یک غذای سنتی با ریشه‌های شرق کرواسی و کشور اسلوونی است. این غذای سنتی معمولاً بر روی آتش و به شکل سنتی درست می‌شود و با اضافه کردن فلفل، طعمی به یادماندنی به خود می‌گیرد.

 

12. برودت

برودت (Brudet) در واقع نوعی خورشت ماهی است که در تمام فصول سال و به وفور در کرواسی یافت می‌شود و معمولاً همراه با مخلفات دیگری مانند سیب‌زمینی یا نان سرو می‌شود.

 

شنیسل زاگربی

تأثیر اتریش را می توان در معماری زاگرب و همچنین در غذاهای آن مشاهده کرد. زاگرب قبلاً نام مستعار “وین کوچک” داشت، بنابراین جای تعجب نیست که ما غذایی شبیه شنیسل وینی اتریش را در زاگراب پیدا کنیم، اما بهبود و تغییر یافته است. در حالی که شنیسل وینی کتلت گوساله سرخ شده همراه نان  است، شنیسل زاگربی نیز یک تکه ژامبون و پنیر به آن اضافه شده است. شنیسل زاگربی به ذائقه ایرانی خیلی هماهنگ است.

غذاهای کرواسی

غذاهای کرواسی

بوزارا یا آبگوشت صدف

بوزارا غذای ساده ای از صدف یا میگو در آبگوشت با سیر و آرد سوخاری است.

نام buzara در واقع به معنای خورش است، بنابراین با نان خورده می شود. و معمولا بدون استفاده از کارد و چنگال خورده می شود. تقریباً مثل آبگوشت، در آن نان ترید می کنند. بوزارا در اصل یعنی دیگ.

این خوراکی بیشتر در دالماسی طبخ می شود.

غذاهای کرواسی

غذاهای کرواسی

 

 

همچنین بخوانید

جاهای دیدنی هند

هند، کشوری با تاریخ و فرهنگی بی‌نظیر و غنی است که هر ساله میزبان میلیون‌ها گردشگر از سرتاسر جهان می‌باشد.

ادامه مطلب »

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

جستجوی تور

غذاهای کرواسی که باید یکبار امتحان کنید